Każdy umie mówić.
Każdy po prostu mówi…
… albo mówi po prostu – bez zastanowienia nad przebiegiem przekazu, skupiając uwagę na słowach, a nie zważając na wszystko inne (bo przecież zawsze jakoś tam wyjdzie…).
Czy od czasu do czasu słyszysz:
„Ale o co ci właściwie chodzi?”
„Czy możesz powtórzyć? Niedosłyszałem”.
„To jesteś właściwie za czy przeciw, bo nie rozumiem”.
„Powiedz jeszcze raz, tylko wolniej!”
Zadaj sobie pytania:
👉 Czy Twoja komunikacja z przełożonym jest konkretna? Pozbawiona zdań wielokrotnie podrzędnie złożonych? Czy umiesz zawrzeć w niej elementy, które wzmacniają obraz Ciebie, jako osoby przewidującej, dobrze zorganizowanej i właściwie zarządzającej swym zespołem?
👉 Czy umiesz zwerbalizować dawany feedback tak, by osoba wyraźnie czuła Twoje zadowolenie z jej pracy lub wiedziała, co wymaga wzmocnienia i doskonalenia?
👉 Czy w Twojej komunikacji jest właściwa ilość elementów ekspresji mowy, by Twój przekaz był barwny i ciekawy, ale nie wpadał w tony, sugerujące chaos, nerwowość i utratę kontroli nad sytuacją?
Trenerka Siły Głosu i Technik Mowy Lidera – niezbędne cechy dobrego komunikatu werbalnego
Margo Komońska
Jakie są te kluczowe umiejętności, które pozwalają na efektywne porozumiewanie się z innymi w różnych sytuacjach zawodowych i prywatnych Wymieniam tu 4.
Cztery i tylko cztery, ale „w ich całej szerokości i głębokości” .
Każda z nich wspiera budowanie pozytywnych relacji interpersonalnych, ułatwia współpracę i minimalizuje konflikty, co przekłada się na lepszą efektywność w pracy i życiu codziennym.
Oto one:
- Jasność / Precyzja przekazu 📣
– czyli zdolność do wyrażania myśli w sposób zrozumiały, konkretny i bez niejasności. Ważne jest, by unikać zbędnego skomplikowania wypowiedzi, a także dostosować język do odbiorcy. Z doświadczenia wiem, że więcej jest kobiet niż mężczyzn, które stosują zbyt długie zdania, a dodatkowo wzmagają efekt ich ‘nieskończoności’ przez brak kadencji opadającej na końcu zdania. I przekaz traci swą transparentność, spójność, zwartość… – wizerunkowo nic dobrego. - Konstruktywna informacja zwrotna / Perswazja 📣
– czyli umiejętność udzielania feedbacku w sposób wspierający i rozwijający, zamiast krytycznego czy destruktywnego. Ważne jest, by wskazywać zarówno mocne strony, jak i obszary do poprawy w sposób budujący. Na warsztatach często okazuje się, że dawany feedback, o którym myślimy jako o pozytywnym, brzmi bezbarwnie i nie jest odbierany przez słuchacza jednoznacznie wspierająco. Szkoda. - Zarządzanie emocjami / Zarządzanie konfliktem werbalnym 📣
– czyli kontrola nad własnymi emocjami w trakcie komunikacji, szczególnie w trudnych sytuacjach. Obejmuje także umiejętność reagowania na emocje rozmówcy, nie dopuszczając do eskalacji konfliktów. W sytuacjach trudnych / kryzysowych tracimy resztki kontroli nad brzmieniem, tempem, dynamiką wypowiedzi i ekspresją. Oddech przyspiesza, a mówca wraz z nim. Przekaz zaczyna wtedy brzmieć coraz mniej skutecznie. - Dostosowanie stylu komunikacji / Znajomość zasad storytelling’u 📣
– czyli umiejętność elastycznego dostosowania tonu, sposobu mówienia i języka ciała do odbiorcy oraz sytuacji. Pozwala to podnieść na wyższy poziom skuteczność przekazywanie informacji w różnych kontekstach i relacjach. Elementy storytellingu pomagają wzmocnić efekt budowania napięcia – przekaz staje się barwniejszy. Bez nich często wypowiedzi brak dynamiki i ciągu logicznego w opowiadanej historii.
A więc… co zrobić, aby być lepiej zrozumianym❓ Co zrobić, aby mówić jaśniej i klarowniej❓
✅ Dopasować brzmienie i ton mowy do wypowiadanego przekazu oraz ustrukturyzować jego treść.
Da się to opanować.
Mnóstwo z tego dobra… bo zyskujesz lepsze wzajemne zrozumienie, większą klarowność w relacji, wyraźniej wysłyszaną Twoją intencję po stronie odbiorcy, który szybciej zapamięta informację.
A Ty co o tym myślisz❓
Który z 4 elementów jest dla Ciebie najprostszy, a który wymaga zwiększonej uwagi❓